Naše produkty si viete objednať aj cez telefón! ☎ 0948 912 013

Únava a slabosť môžu vyvolať problémy s erekciou. Ako s nimi bojovať?

spiaci muž na gauči - únava, vyčerpanosť a slabosť môžu viesť k problémom s erektilnou dysfunkciou

Dvíhate sa po ôsmich hodinách z kancelárskej stoličky, no i tak máte pocit, ako keby ste celý deň dolovali v uránovej bani? Nie je dôvod cítiť sa previnilo, únava postihuje viac ako 69% zamestnancov. [1] Hoci ide o bežnú vec, ak únava trvá dlhodobo, môže spôsobiť problémy s výkonom – a to nie len v práci, ale aj v posteli.

Fyzická vs. psychická únava

Fyzická únava sa dostavuje po zvýšenom telesnom výkone alebo pri nepravidelnom spánkovom režime. T.j. ak ste zvyknutý spať každý deň predpísaných 8 hodín, po šiestich hodinách spánku sa na druhý deň budete pravdepodobne cítiť, ako keby vás niekto požul a vypľul.

Psychická únava je tichý zabiják kvality života – tichý preto, že sa do našich životov často vkradne nepozorovane a nenápadne. Keďže ju často spôsobujú povinnosti a zamestnanie, považujeme ju za prirodzenú súčasť každodenného života, časom si na ňu zvykneme a neriešime ju. Až kým nezačne spôsobovať pridružené problémy ako je depresia, syndróm vyhorenia, tráviace problémy a pod.

Psychická aj fyzická únava idú často ruka v ruke. Hoci nebeháte maratóny, dlhodobý stres dokáže vyčerpať vašu myseľ aj telo tak, že sa jedného dňa nepostavíte z postele. Preto je dôležité poznať príznaky a príčiny svojej únavy, dbať o svoje fyzické aj duševné zdravie a dopriať si dostatočné množstvo oddychu.

Ako súvisí únava s erekciou?

Spánok trvajúci kratšie ako 8 hodín má za následok horšiu cirkuláciu krvi a nižšie hladiny testosterónu, čo vedie k erektilnej dysfunkcii a problémom vo vzťahoch.
Ak je strata erekcie spôsobená únavou, ide s najväčšou pravdepodobnosťou o situačnú erektilnú dysfunkciu, ktorá snáď odznie po výdatnom spánku a oddychu.

Práve výdatný spánok a oddych je dnes vzácnosť. Miera stresu a s ním súvisiace poruchy spánku každým rokom rastie a postihuje mužov každého veku. Aj preto erektilná dysfunkcia trápi stále mladšie ročníky. [2] Ak trpíte chronickou únavou, môže sa situačná erektilná dysfunkcia rozvinúť na dlhodobú.

Chronická únava trvá aspoň pol roka. Často sa objavuje aj keď človek netrpí žiadnym zjavným psychickým alebo fyzickým tlakom. Môže byť symptómom iného ochorenia, prípadne ju môže spustiť dlhodobé preťaženie organizmu, nerovnomerné rozloženie psychickej a fyzickej záťaže, či neschopnosť uvoľniť sa a relaxovať.

Ako je možné, že človek nedokáže relaxovať? Príčinou môže byť jeho úzkostné osobnostné nastavenie alebo aj spoločenské tlaky. V dobe orientovanej na výkon môže jedinec ľahko podľahnúť dojmu, že musí byť každú minútu svojho bdelého času produktívny, čo sa neskôr podpisuje na psychike – nedokáže vypnúť a len tak ,,nič nerobiť“. Telo je tak v neustálom napätí a strese. Muži trpiaci chronickou únavou majú omnoho vyššie riziko rozvinutia erektilnej dysfunkcie. [3] Je preto dôležité tento problém včas riešiť.

Menej závažný, ale pomerne častý stav je spánková deprivácia. To, že v niektorý deň spíte o hodinku-dve menej môže na prvý pohľad pôsobiť banálne. Nikto z nás sa tomu nevyhne a teda z toho nerobíme veľkú vedu. Avšak čím častejšie narúšame náš spánkový režim, tým viac klesá náš výkon, hoci si to nemusíme ani uvedomiť. To, že spánkovú depriváciu si nemusíte všimnúť, potvrdili vedci z pennsylvánskej univerzity. Tí účastníkom štúdie upierali 1-2 hodiny z inak pravidelného osemhodinového spánku. Potom porovnávali ich výsledky inteligenčných a psychologických testov s kontrolnou skupinou. Hoci o hodinu/dve kratší spánok spôsobil výrazný rozdiel v ich výkone, samotní účastníci experimentu sa podľa svojich slov aj po týždni spánkovej deprivácie cítili úplne normálne a nesledovali na sebe žiadne výrazné zmeny. [4]

Prvým krokom je identifikovať príčiny únavy a snažiť sa ich minimalizovať. Poďakuje sa vám vaše telo, vaša psychika aj partnerka.

Ako únava súvisí s erektilnou dysfunkciou

Časté príčiny únavy

Nedostatok spánku

Duh.

Okrem spánku je dôležité aj to, ako a na čom spíte. Môžete mať nekvalitný matrac, nedostatočne vyvetranú spálňu, prípadne vás môže rušiť príliš veľa svetla (napríklad ak nechávate na noc pustený televízor alebo notebook), hluk alebo teplo.

Tretinu života prespíte, snažte sa preto z tohto času vyťažiť čo najviac. Dodržujte pravidlá spánkovej hygieny (bližšie popisujeme nižšie v článku), investujte do kvalitného vankúša a prikrývky.

Chýbajú vám vitamíny alebo minerály

Najčastejšie je za únavou nedostatok železa, B12 alebo vitamínu D. [5]

Nedostatok železa – alebo anémia – vzniká vtedy, keď telo nemá dostatok červených krviniek, v dôsledku čoho prichádza únava. Trápi najčastejšie ženy, ktoré o krvinky prichádzajú počas silnej menštruácie. Na úpravu silného a bolestivého krvácania sa používa hormonálna antikoncepcia alebo prírodné fytoestrogény, ktoré dokážu regulovať hladinu hormónov, zmenšiť objem krvácania a predísť bolestivým kŕčom. Na doplnenie železa je najlepšie zaradiť do svojho jedálnička jedlá bohaté na železo, ktoré sa našťastie bežne nachádzajú v každodennej strave – napríklad v červenom mäse, špenáte, vajíčkach, ryži a fazuliach.

Vitamín B12 pomáha telu vytvárať červené krvinky. Jeho nedostatok sa teda tiež môže prejaviť anémiou. B12 sa nachádza najmä v živočíšnej strave, teda v mäse a mliečnych výrobkoch. Keďže tieto položky tvoria pre väčšinu ľudí podstatnú časť jedálnička, deficit B12 je teda pomerne vzácny. Najviac ohrozuje vegánov, ktorí B12 musia dopĺňať prostredníctvom výživových doplnkov alebo infúzii.

Vitamín D je dôležitý regulátor imunitného systému, posilňuje kosti a svaly. Je unikátny v tom, že ho prijímame prostredníctvom pokožky zo slnečného žiarenia, pričom v potrave nie je bohato zastúpený. V malých množstvách sa nachádza v niektorých rybách (napríklad losos alebo tuniak) a pretože najmä v zimných mesiacoch ľudia trpia jeho nedostatkom, pridáva sa aj do niektorých potravín (napríklad rastlinné mlieka, cereálie). V krajinách alebo mestách, kde často prší, je bežné dopĺňať vitamín D pomocou výživových doplnkov. Tento zvyk sa už rozširuje aj u nás.

Ako bojovať s únavou zdravou a vyváženou stravou plnou vitamínov a minerálov

Symptóm iného ochorenia

Únava najčastejšie sprevádza respiračné ochorenia alebo infekcie. [6] [7] Ako príklad môžeme uviesť zápal pečene, boreliózu alebo chrípku. Keď je únava príznakom iného ochorenia, prvým krokom je jeho liečba a dostatočný oddych. Únava odznie spolu s vyliečením.

Extrémna únava môže byť zapríčinená aj zhoršeným psychickým stavom – najčastejšie sprevádza depresiu alebo syndróm vyhorenia.

Dehydratácia

Vypiť denne 2-3 litre vody je náročnejšie, ako sa zdá. Väčšinou pijeme len keď sme smädní. Tekutiny by sme však po malých dávkach mali prijímať počas celého dňa a to ideálne tak, aby sme smäd ani necítili. [8]

Dobrou správou je, že do denného príjmu tekutín sa rátajú aj vodnaté jedlá – napríklad polievky, mlieko, niektoré ovocie alebo zelenina. Hovorilo sa, že káva, ktorá pôsobí ako diuretikum sa do denného príjmu tekutín neráta, pretože dehydruje organizmus. Tento mýtus je však už vyvrátený. [9] Do denného príjmu sa však nerátajú presladené sódové nápoje.

Najlepšie je piť čistú vodu. Ale keďže voda chutí ako… uhm, voda, asi sa vám rýchlo zunuje. Ochucujte ju preto zdravo – napríklad ovocím (kúskami citróna, pomaranča, malinami, uhorkou,…), alebo bylinkami (výborne chutí mäta, tymián, zázvor alebo aj rozmarín). Okrem vody sú dobrým zdrojom aj bylinkové čaje, nepreháňajte to však s nimi – nie každý bylinný čaj je vhodný na celodenné popíjanie. [10]

Zvyknúť si prijímať viac tekutín pôjde ľahšie s niekoľkými trikmi

Majte na nočnom stolíku pohár vody a vypite ho hneď po prebudení. Doplníte tak tekutiny po spánku, navyše naštartujete svoj metabolizmus. Noste so sebou v kabelke alebo v aute prenosnú fľašu, aby ste sa mohli napiť vždy, keď vás to napadne – aj pri behaní po úradoch alebo dlhom šoférovaní. Ak máte sedavé zamestnanie, kúpte si menší džbán a majte ho položený na stole. Keď budete mať tekutiny poruke a stále na očiach, vypijete viac. Pred každým jedlom vypite pohár vody – naše telá si niekedy zamieňajú smäd za hlad. Keď sa napijete, zistíte, či ste naozaj hladný. Ak sa snažíte schudnúť, voda pred každým jedlom vám pomôže zaplniť žalúdok, v dôsledku čoho zjete menej kalórii.

Dehydratácia a únava - ako môže proti únave pomôcť pohár čistej vody

Nevhodná strava

Jedlo je pre telo palivo. Avšak, či nám pomôže bojovať s únavou záleží od výberu vhodných potravín. Asi ste si všimli, že po väčšom obede toho v práci už veľa neurobíte a ťahá vás do spania. Trávenie niektorých jedál je pre telo natoľko zaťažujúci proces, že naň spotrebováva väčšinu zásob energie. Obed by mal byť ľahší, aby ho telo rýchlo spracovalo a premenilo na toľko potrebnú energiu. Niekedy stačí malá zmena – vymeniť vyprážaný rezeň za chudé kuracie mäso na prírodno alebo rybu. Problém často spočíva aj vo veľkosti porcie – mnoho obedov z donášky vám vystačí aj na dva dni. Pre optimálne trávenie a zásobu energie počas celého dňa je lepšie jesť menšie porcie viackrát do dňa. [11] Skúste si dať na olovrant ovocie alebo jogurt. Na obed toho zjete menej a vaša hladina energie nebude toľko kolísať.

Nedostatok pohybu

Keď sme unavení, nechce sa nám hýbať a nedostatok pohybu zase spôsobuje únavu. [12] Ako z tohto bludného kruhu von? Pri dlhom sedení alebo inej nečinnosti telo prechádza do spánkového režimu. Dlhé sedenie je najlepšie kompenzovať športom, no nie každý má na to čas a chuť. Ak je to váš prípad, zakomponujte do svojho dňa aspoň viac prirodzeného pohybu. Choďte napríklad pešo do obchodu, namiesto výťahu používajte schody alebo vystúpte o zástavku skôr. Pomôže aj ak sa párkrát do týždňa prejdete – prechádzka v prírode vám pomôže vyčistiť si hlavu od každodenného stresu, ktorý je pre telo záťažou a spôsobuje mentálnu aj fyzickú únavu. [13]

Nevyvetraná miestnosť

Niekedy stačí fakt málo – otvoriť okno a vpustiť dnu kyslík. Okrem toho majú ľudia tendenciu dýchať plytko, preto niekedy na zahnanie únavy pomôže aj pár hlbokých nádychov a výdychov. [14]

Správne vyvetraná spálňa je polovica úspechu na ceste ku zdravému spánku.

Ako na únavu a slabosť vplývajú ročné obdobia?


Ako bojovať s únavou prírodnými cestami

Spánková hygiena

Ide o súbor pravidiel založených na vedeckých poznatkoch, ktorých dodržiavanie zabezpečuje kvalitný spánok s plným regeneračným potenciálom. [15]

Mozog je sluha rituálov, ktoré ho naučíte. Ak si zvyknete zaspávať pravidelne o jedenástej večer, približne po mesiaci sa budete o jedenástej automaticky cítiť unavení. Zaspávanie aj prebúdzanie sa vám pôjde prirodzenejšie, budete vstávať odpočinutí. Preto je vhodné chodiť spať a vstávať približne o tej istej hodine aj cez víkend. Samozrejme, asi by to bol dosť nudný život, preto nikto nečaká, že to budete dodržiavať poctivo – ak si však máte vybrať deň na ponocovanie, najlepšou voľbou bude piatok, aby ste sa do pondelka rána stihli opäť dostať do zabehnutého režimu.

Ako sa unaviť

Ak sa vám večer nechce spať, možno ste sa počas dňa dostatočne neunavili. S tým vie výrazne pomôcť fyzická aktivita, ideálne na dennom svetle – množstvo svetla počas dňa reguluje hormóny, ktoré spôsobujú bdelosť alebo únavu. Preto sa vám napríklad ťažšie vstáva v dni, keď od rána prší – svetlo zo slnka dáva mozgu podnet na to, aby začal prebúdzať telo. Jedným z najlepších prírodných sedatív je aj sex – orgazmus, či už s partnerkou alebo sólo, vie výrazne pomôcť so zaspávaním. [16]

Čo jesť a čo piť

Tri-štyri hodiny pred spaním by ste sa mali postupne nastaviť na oddychový režim. Vyhnite sa ťažkým jedlám, nejedzte bezprostredne pred spaním. Tiež sa nevenujte náročnému cvičeniu, večer voľte skôr ľahšiu prechádzku, stretching alebo menej náročnú jógu. Je dobré vyhnúť sa konzumácii alkoholu. Hoci sa z alkoholu cítite ospalý, spánok, ktorý po jeho konzumácii nasleduje, nie je kvalitný. Telo počas neho pracuje na odbúravaní alkoholu z krvi namiesto toho, aby sa venovalo regenerácii. Taktiež aspoň hodinu pred spaním nefajčite.

Telefón alebo kniha?

Modré svetlo z obrazoviek telefónov, notebookov alebo televízora zabraňuje vylučovaniu melatonínu – prírodného hormónu, ktorý je zodpovedný za únavu a kvalitu spánku. Preto sa pred spaním vyhnite elektronike a zvoľte skôr čítanie knihy alebo časopisu. Ak si neviete predstaviť zaspávanie bez notebooku alebo mobilu, investujte do okuliarov s filtrom modrého svetla, prípadne si nainštalujte appku, ktorá prispôsobuje jas obrazovky hodine dňa.

Ako má vyzerať spálňa?

Miestnosť, v ktorej spíte kvalitne vyvetrajte. Je tiež dôležité, aby ste sa v nej cítili pohodlne – ak veľmi nedbáte na poriadok alebo dekorácie v iných častiach bytu, dajte si záležať aspoň na spálni. Prostredie, v ktorom sa nachádzame, podvedome silno vplýva na našu náladu a teda aj na kvalitu spánku.

Lepšie sa spí v chladnejšej miestnosti, optimálna teplota by mala byť 16-19°C.

V posteli by ste mali len sexovať, prečítať si pred spaním pár strán knihy a spať. Všetky ostatné aktivity robte v iných miestnostiach alebo v iných častiach spálne.

Spánková hygiena infografika -čo robiť a čo nerobiť pred spaním

Bylinky na lepší spánok a na energiu

Neviete si predstaviť život bez kávy? To mnohí z nás. Avšak časy, keď sme pili pol litra kávy každé ráno, aby sme dokázali fungovať aspoň do obeda, sú už dávno preč. Káva síce funguje nádherne – preberie nás a dočasne zvýši hladinu energie. Problém nastáva, keď príde tzv. ,,caffeine crash“ – teda otrávený stav bez energie, ktorý nastáva, keď kofeín prestane účinkovať. Konzumácia kávy alebo kofeínových čajov počas dňa navyše dokáže spôsobiť problémy so zaspávaním v noci.

V súčasnosti sa na stimulovanie organizmu a každodenný príval energie využívajú iné rastliny, ktoré vás zásobia rovnakým množstvom energie ako káva (ak nie väčším) a tento nežiadúci efekt nemajú.

Kotvičník zemný

Nenápadný žltý kvietok je tak silný stimulant, že ho využívajú športovci ako povolený doping. Pri pravidelnom užívaní vo forme extraktu dlhodobo zvyšuje hladinu energie počas celého dňa, pričom nenarúša kvalitu spánku.

Ashwagandha

Kráľovná ajurvédy – prastarej indickej ľudovej medicíny – zažíva aktuálne obrovský boom. To, čo východná medicína využívala tisíce rokov ako liek na rôzne problémy – od nízkeho libida až po slabšie úzkosti – objavujeme na západe až teraz. Funguje ako mocný životabudič zásobujúci telo energiou a zlepšuje sústredenie a pamäť. Vďaka množstvu antioxidantov detoxikuje organizmus a kvôli anxiolytickým účinkom (proti úzkosti) uvoľňuje telo aj myseľ, čím skracuje dobu zaspávania a zvyšuje kvalitu spánku.

Ženšen (Panax Ginseng)

Ženšen sa v Číne užíva ako u nás káva. Má silné stimulačné účinky – v Číne tento koreň ľudia žujú ráno pred prácou, prípadne pred väčším fyzickým výkonom. Keďže je zároveň afrodiziakum, milenci z neho často pijú odvar pred milovaním – muž bude mať pevnejšiu erekciu a vydrží dlhšie, žena bude mať citlivejšie erotogénne zóny a teda kratšiu cestu k orgazmu. Okrem toho, že vás zásobí energiou na celý deň, zároveň detoxikuje telo a zlepšuje náladu.

Maca peruánska

Maca sa teší obľube aj u nás, preto ste o nej zrejme už počuli. Užíva sa väčšinou na rôzne sexuálne dysfunkcie mužov aj žien, no vedeli ste, že je zároveň tým najlepším na podporu imunity? V kombinácii so silnou schopnosťou potlačiť únavu je tento koreň nabitý antioxidantmi a vitamínmi jednou z najlepších možností na každodenné užívanie pre zvýšenie miery energie, zlepšenie výkonu, detoxikáciu organizmu a povzbudenie činnosti imunitného systému.


Objav kombinovanú silu kotvičníka + ashwagandhy + ženšenu + macy + ďalších potentných bylín, vitamínov a prírodných aminokyselín vo Force X DAILY. Poradí si s únavou, zvýši tvoj výkon v posilke aj v posteli. Praktické balenie vydrží mesiac a pol.

 ↓ ↓ ↓

Mgr. Andrea Balážová

Vyštudovala som psychológiu a environmentálne štúdia v Brne. 👩‍⚕‍ Ako psychologička pomáham ľuďom dozvedieť sa viac o ich sexualite, keďže zdravý intímny život je prevenciou mnohých moderných civilizačných ochorení. 🍀 Ako environmentalistka využívam svoje vedomosti a záľubu v písaní na to, aby ste sa spolu so mnou dozvedeli, ako vám príroda môže pomôcť pri niektorých zdravotných problémoch.

10. júna 2021

Mohlo by vás zaujímať…

Nákupný košík

0

Váš košík je prázdny.

60.00  ostáva do dopravy ZADARMO

Loading...